Salam...

"Personal musing inspired by past and ongoing experiences of my life…depicting how I feel and what comes hereafter. However it may also revolves around my personal whishes, hopes and beliefs which I often in doubt and wondering... what is the meaning of life.."

Total Pageviews

Followers

Thursday, February 24, 2011

Lagu-lagu lara Sudirman...

Saya ada piring hitam ini...


Kata seorang sahabat maya saya (beliau mengulas blog saya dalam blognya) blog jankaulu penulisannya walaupun kelakar tetap dihalakan kepada kelaraan. Saya setuju! Maka saya mahu menulis mengenai lara di hati Sudirman. Secara amnya ramai yang tahu siapa Sudirman, beliau lebih terkenal daripada ahli politik, lebih terkenal daripada tokoh agama dan ahli sukan Malaysia... Selain daripada Kak Pah, saya juga minat Sudirman, tetapi bukan minat kepada suaranya tetapi kepada lagu-lagunya yang `sukar' untuk telinga saya dan hati tolak...
Kepemergian sudirman sama mengejutkan saya seperti penceraiannya... Semasa saya tahun pertama di UM, apabila saya balik ke asrama Seksyen 17, kawan saya beritahu `sukiman abang kau dah mati'.
Lagu lara Sudirman membuatkan saya rasa diheret sama ke dalam keperitan. Pedih ngilu saya rasainya sampai ke tulang. Penghayatan yang mendalam membuatkan kita tahu dia berada di dalam kesedihan. Mustahil dia boleh menghayati sedemikian rupa...itulah pendapat saya.
Kami senasib...(pulak dah, nak jugak...). Kehilangan kekasih hati bagai jiwa tak beraga. Dan saya sifatkan kepermegiannya ada kaitan dengan penanggungan perasaan yang di hatinya.
Persoalannya siapakah yang dirinduinya? Mungkin dia merindui bekas isterinya. Saya pernah membaca tulisannya yang mengatakan dia telah cuba sedaya upaya menyelamatkan rumahtangganya tetapi gagal. Kegagalan itu menyebabkan dia tidak boleh berkarya dengan selesa...
Sudirman pernah mendirikan rumah tangga dengan seorang eksekutif Petronas yang bernama Kamariah Jamaluddin (Kay). Mereka berumah tangga hanya tiga tahun saja sebelum berakhir dengan penceraian. Perpisahan tersebut memberi tekanan psikologi yang cukup hebat kepada Sudir, peminatnya boleh merasai tekanan tersebut melalui lagu-lagu cinta lara yang dinyanyikannya. Dia menyanyi dengan jiwa yang lara... rindu yang tak sampai...
Namun saya tidak pasti kerinduan dan rasa kasih sayang dalam lagu-lagu lara tersebut ditujukan kepada bekas isterinya atau pun orang lain...? Kalau orang lain siapa orang itu? Umum mengandaikan lagu-lagu lara tersebut adalah untuk bekas isterinya namun saya tidak menolak kemungkinan ia mungkin ditujukan kepada seseorang yang lain...

Jan: Siapakah `seseorang' itu?


No comments:

Kadang-kadang

Kadang-kadang apabila realiti tidak menjadi, muncullah fantasi...

Home