Salam...

"Personal musing inspired by past and ongoing experiences of my life…depicting how I feel and what comes hereafter. However it may also revolves around my personal whishes, hopes and beliefs which I often in doubt and wondering... what is the meaning of life.."

Total Pageviews

Followers

Friday, July 31, 2009

Signal akhirat?

DARIPADA cermin muka di bilik air, saya renung muka saya dalam-dalam. Saya lihat misai saya dengan teliti…emm dah ada 3 helai yang dah berubah warnanya, daripada hitam ke putih (atau lebih dikenali sebagai uban).
Saya lihat pula janggut saya. Dulu ada 3 helai sahaja yang putih, kemudian jadi 7, lepas tu 12 dan kini 17!. Saya buang, saya kemaskan selalu… tidak akan ada orang yang tahu sebenarnya janggut saya sudah beruban…

3 minggu lepas kulit kepala saya gatal sangat, habis shampoo saya curahkan dan perapkan tuala di kepala. Saya suruh mak saya periksa kot ada kutu atau sakit kulit, tapi tak ada apa-apa. Hairan kan… Mak saya beritahu mungkin saya akan ditumbuhi uban di kepala. Ia memang dimulai dengan kegatalan yang amat untuk beberapa hari, sambung mak saya lagi… Namun kenapa ya beruban? dulu bukannya ada uban?
Saya mengalami kepayahan untuk lelapkan mata pada waktu malam, malam gelisah, rindu membasah. Saya mengambil masa yang lama berguling barulah saya ketiduran. Terkadang oleh kerana tidak dapat tidur saya bercadang mahu bangun dan buat kerja seperti membaca atau tengok DVD tetapi khuatir pula esok pagi saya akan letih dan mengantuk.

Emm…payah benar nak tidur, namun saya tahu saya perlu tidur yang cukup sebab saya pengidap darah tinggi yang setia…

Memang saya dah rekabentukan bilik saya senyaman mungkin, biar lahir rasa suasana yang menjemput tidur. Tetapi entahlah, kenapa ya? tetap susah nak tidur malam...
Saya dah mula tidak dapat terima lagu-lagu pop yang terbaru, entah apa muzik dan liriknya bagai tidak kena, tiada seni. Tidak semacam lagu lama-lama yang bila dengar hampir terentap degup jantung. Lagu sekarang tak best sangat, tak evergreen pula. Lagu kumpulan rock dulu-dulu best-best… Lagu berkumpulan sekarang? Huh!

Saya juga bertambah kagum dengan susunan muzik P Ramlee, dan alunan asli Melayu S. M Salim. Dan b agi saya datuk sharifah Aini adalah legenda yang hidup!

Saya sudah tidak mengikuti arus muzik negara. Saya dah tidak tahu siapa pemenang anugrah muzik yang diadakan. Bila ada lagu yang baru meletup saya lebih banyak mengkritik daripada menghayati nikmat lagu tersebut. Malah pernah saya kata `Huh! Lagu gini buleh menang?.’’

Saya dah mula banyak tertanya-tanya apa tujuan kehidupan? Bila saya terjaga di sepertiga malam, saya perhatikan di sekeliling bilik…. Timbul perasaan halus…, (bukannya perasaan hendak buat seks atau apa-apa). Saya bukannya rasa sunyi… payah nak terang, saya rasai satu desakan untuk mencari jawapan...apakah tujuan kehidupan ini…?

Saya sudah semakin kagum, sayangi dan hormati kedua ibubapa saya. Mereka berjaya memelihara 4 orang anak dengan berjayanya… saya semakin risau saya akan kehilangan mereka… Kalaulah ada sayap tentu saya terbang balik ke kampong halaman saya di Besut, Terengganu…jumpa mereka. (tapi apakan daya saya hanya ada spare tyre di badan, he he he).

Saya semakin redha, saya semakin member jalan kepada `angin' yang melalui saya. Saya tidak menyekatnya lagi… saya lebih suka mengikut arus dari menentangnya…

Di kamar tidur, saya sudah turunkan lukisan tiga perempuan bogel yang saya beli di Bali…


Jan: Apa sebenarnya?

No comments:

Kadang-kadang

Kadang-kadang apabila realiti tidak menjadi, muncullah fantasi...

Home