Salam...

"Personal musing inspired by past and ongoing experiences of my life…depicting how I feel and what comes hereafter. However it may also revolves around my personal whishes, hopes and beliefs which I often in doubt and wondering... what is the meaning of life.."

Total Pageviews

Followers

Wednesday, July 15, 2009

Meluat...huh!

Memang cara dia cara paksaan yang halus dan merimaskan. Bukannya kalau kita tak beli kita dibunuh tetapi cara dia saya tak suka. Dia boleh buat kita jadi tidak selesa, serba salah dan meluat.
Memang kita tau dia cari rezeki, namun jika sudah menimbulkan ketidaktenteraman, apalah gunanya. Bagi diri saya jika mahu membeli kereta saya akan pergi ke bilik pamiran kereta. Tengok kereta tu dan cuba masuk dan buat-buat goyang stereng. Dan saya akan bawak seseorang yang tahu pasal kereta menemani saya.
Pada masa tersebut, pagi-petang dia datang dan adakalanya depan kawan-kawan lain dia `jek' kononnya pensyarah kenalah pakai kereta besar. Dan siap dengan hantar iklan di depan rumah!
Sebenarnya saya tak suka jika terdapat seakan unsur paksaan dalam membeli, saya terus jadi tak nak beli. Saya rasa jika kita menjadi juru jual kita kena kaji pelanggang kita dulu jenis mana. Kenalah kaji sebab untungnya beribu ringgit, bukannya seposen dua.
Seperti saya ni jika nak jual kereta pada saya kononnya saya akan jadi bergaya...alamatnya silap oranglah. Saya hanya mahu kereta yang kecil dan biasa sahaja. Bukan untuk bergaya tetapi tak mahu kena hujan bila balik daripada mengajar. Duit pun bukannya ada banyak sangat kecuali ditukar kepada matawang Indonesia.
Walaupun saya tahu ramai yang tergilakan orang berkereta besar, saya tak mahukan orang gila tersebut. Biarlah buat masa ini saya pakai kereta mengikut keperluan, kecualilah pitis mah bercupok. Maka jika mahu saya beli kereta atas sebab tersebut maknanya silap caralah.
Pada suatu hari yang nyaman, ketika burung berkicau ria dan sanak saudara sekelian yang ada, terus saya jadi tak nyaman apabila melihat dia ada di sisi kawan saya. Saya tahu topik yang akan dibincangkan nanti ialah pasal beli kereta. Terus saya mengelak dan buat-buat ada hal penting. Padahal taklah penting sangat halnya.
Jankaulu: Setiap orang tak sama maka kita kena guna kaedah yang berlainan, tu yang tak daya kan.

No comments:

Kadang-kadang

Kadang-kadang apabila realiti tidak menjadi, muncullah fantasi...

Home