Salam...

"Personal musing inspired by past and ongoing experiences of my life…depicting how I feel and what comes hereafter. However it may also revolves around my personal whishes, hopes and beliefs which I often in doubt and wondering... what is the meaning of life.."

Total Pageviews

Followers

Monday, October 20, 2008

Guru ke mahkamah...




1. Menjadi guru bukanlah cita-cita paling glamour di kalangan manusia di atas muka bumi ni (apatah lagi sekarang, kalau silap langkah kena saman, naik turun mahkamah, masuk surat khabar).



2. Entah di mana silapnya kerja yang semulia ini terpinggir daripada kerongsang cita-cita pemuda dan pemudi kita. Ianya suatu pekerjaan yang tidak dianggap hebat, tidak vouge dan tidak dapat menarik perhatian mereka.



3. Sepatutnya para-pemuda ini ingin menjadi guru, ingin melakukan perubahan kepada percapaian bangsa dan ketamadunannya. Mahu merubah lakar corak bangsa agar maju dan terbilang, tidak terhalang.

4. Namun tidak ramai yang berminat dengan bidang perguruan kalau nak dibanding dengan yang bercita-cita jadi penyanyi, nak masuk AF nak terkenal, dan seangkatan dengannya.

5. Dan pernah statu ketika dulu (terutama bila ekonomi merosot), barulah profesion ini menjadi pilihan (setelah tak ada pilihan, he he he). Dan bidang perguruan juga menjadi batu loncotan sementara mendapat pekerjaan lain.

6. Guru kita ke mahkamah kerana sikap dan nilai masyarakat kita yang sudah berubah, sekali lagi guru yang dipersalahkan, he he he (kononnya tak ada pendekatan psikologi bila berhadapan dengan murid).




Jan: Guru pun kena belajar jangan sampai jadi lilin...he.

No comments:

Kadang-kadang

Kadang-kadang apabila realiti tidak menjadi, muncullah fantasi...

Home