Salam...

"Personal musing inspired by past and ongoing experiences of my life…depicting how I feel and what comes hereafter. However it may also revolves around my personal whishes, hopes and beliefs which I often in doubt and wondering... what is the meaning of life.."

Total Pageviews

Followers

Friday, July 28, 2023

INDIANA JONES 5 (2023) DAN SUKIMAN ISHAK (edisi edit)

 



1. 42 tahun yang lepas saya menonton filem pertama Indiana Jones, Raiders of the Lost Ark dengan Dr Cristopher di Kuala Lumpur. 

2. Masa tu saya darjah lima (1981), masih budak-budak tetapi saya sudah pandai jaga perangai di pawagam... Mungkin juga sebab sebelum sekolah rendah, saya sudah dibawa ayah ke panggung wayang.

3. Sampai termimpi-mimpi saya, setelah tengok cerita tersebut. Saya mimpi dikejar bola api seperti dalam filem tersebut. Filem orang putih memang seperti 'real'. Benar-benar kejadian.

4. Dalam kehidupan sebenar pun saya dikejar. Dikejar bayang-bayang.

5. Dunia ini berputar dengan cepatnya. Sabtu lalu saya diajak sahabat menonton filem Indiana Jones 5. Filem terakhir khabarnya.

6. Tentulah saya tidak lepaskan peluang. Dalam hati...jangan la filem ni jadi macam Indiana Jones 4, tak sedap. 1,2 dan 3 sedap macam kek lapis pandan (beli yang mahal ya).

7. Saya bagi 9/10. Saya puashati walaupun tiketnya RM22. Rasa berbaloi. Saya tak bagi 10/10 sebab itu rating untuk filem lakonan saya sahaja.

8. Saya tidak rasa masa berlalu 2 jam setengah. Uniknya filem ini...ia beritahu bahawa masa itu berlalu dan mengubah fizikal kita. Kita tua...dunia di sekeliling berubah. Jadi ketuaan kita itu melalui proses di mana dunia berubah.

9. Filem ini bukan pasal aksi sahaja, filem ini juga ajar kita kejahatan itu sebenarnya tidaklah berbentuk bulat-bulat jahat. Dan orang yang baik juga bukannya bulat-bulat jahat. Ini bukan cerita orang yang P Ramlee selalu gambarkan. Lama menanti barulah kita tahu watak itu pun adalah jahat, cuma kita ada sedikit simpati. Orang yang baik pun ada jahatnya.

10. Pelakon semuanya saya suka, dalam Indiana Jones 4 saya tak suka hero muda tersebut iaitu anak Indiana Jones. 

11. Plot cerita menarik dan dalam diam ajar kita banyak perkara. Antaranya iman tak boleh diwarisi, ayah ahli akademik  pensyarah prof gitu, tapi anak pencuri.

12. Seperti biasa saya suka sangat apabila penjahat dapat balasan yang sadis. Saya rasa puas. Saya tak suka kalau watak jahat bertaubat atau minta doa depan kaabah, atau mula bersedekah. Itulah saya.

13. Pernah ada perempuan cantik (kurus, putih, rambut panjang, bibir limau seulas, pipi pauh dilayang) beritahu "Encik Sukiman ni sebenarnya jahat". Saya tersenyum melirik sahaja. Sebanarnya saya taklah totoly baik, kadang-kadang saya nakal. Saya masih lagi lelaki.

14. Saya tidak pasti akan adakah Indiana Jones yang ke 6?. Harisson Ford dah berumur 80 tahun. Kalau ada, saya bertekad akan tengok. Atau Indiana Jones 6 ada, saya pula tak ada.

15. Kita hidup di dunia ini tidak lama, tidak perlulah kita susahkan orang. Lagipun tanpa niat pun kita sudah menyusahkan orang dengan perangai semulajadi kita yang buruk.

Semoga kita diampunkan dosa oleh manusia...terlebih dahulu.

No comments:

Kadang-kadang

Kadang-kadang apabila realiti tidak menjadi, muncullah fantasi...

Home