Salam...

"Personal musing inspired by past and ongoing experiences of my life…depicting how I feel and what comes hereafter. However it may also revolves around my personal whishes, hopes and beliefs which I often in doubt and wondering... what is the meaning of life.."

Total Pageviews

Followers

Thursday, May 25, 2023

KEPERLUAN DOBI, LUPA DAN KETUAAN

Saya malas jemur baju. Kenapa baju mesti jemur? Sudah bertahun saya menjemur baju, sejak di bangku sekolah rendah. Tak kanlah sampai dah hujung nak bersara pun masih menjemur.
Jadi bila wujud kedai dobi, saya ambil peluang menggunakannya. Hidup ni jangan kufur nikmat. Biasanya saya ambil masa dalam 24 minit atau setengah jam untuk keringkan kain. Kalau pakaian berat seperti seluar jin, saya keringkan lama sedikit, tambah token. Kalau pakaian dan seluar manusia 24 minit sahaja.
Pernah sesampai saya di kedai dobi, saya buka pintu kereta belakang, saya dapati bakul pakaian tiada!. Rupanya saya lupa masukan bakul tersebut ke dalam kereta. Bakul tersebut sekadar sampai di pintu ruang tamu sahaja.
Dan semalam rekod saya telah diperbaharui, saya tertinggal bakul dan baju di kedai dobi. Biasanya selepas magrib saya akan mendobi. Saya akan cari dobi di mana tidak ada rakan sekerja turut mendobi. Bila nampak tiada orang yang dikenali, baru saya berhentikan kereta, keluarkan bakul. Saya tidak suka bincang pasal kerja di kedai dobi. Melampau...
Semalam saya mengidam mee sup, kebetulan ada gerai buka depan kedai dobi. Sambil tunggu kain kering eloklah saya makan. Saya bukannya makan lambat, saya bukan siput, saya telan jea (saya mungkin ular sawa). Jadi sempat sangatlah habiskan mee sup tersebut sebelum kain kering.
Semasa makan, saya selain berfikir pasal menteri kewangan yang suram dan rindukan mak saya, saya juga terfikir hal pelajar-pelajar. Sekarang saya tengah menanda kertas. Tertanya-tanya juga kenapa ada pelajar yang tidak dapat menjawab soalan peperiksaan akhir semester dengan baik, adakah saya tidak pandai mengajar? Tapi ramai juga yang banyak betul jawapan mereka yang betul. Adakah saya pandai mengajar? Haaa...
Selepas makan mee sup (yang masih boleh dipertingkatkan kesedapannya itu), saya terus ke meja pembayaran. Selepas itu saya ke kereta, start kereta dan balik ke rumah.
Rumah dekat sahaja dalam 5-6 minit. Sampai rumah saya buka pintu ruang tamu. Saya berpatah balik ke kereta dan buka pintu belakang. Saya dapati tiada bakul pakaian!
Saya start kereta dan pandu dengan lajunya (60km sejam) untuk pergi dapatkan bakul pakaian tersebut semula. Saya kena cepat, saya tak mahu ada orang luar keluarkan pakaian saya dari mesen pengering itu. Manalah tahu sebelum tu dia korek hidung...
Haaa...

No comments:

Kadang-kadang

Kadang-kadang apabila realiti tidak menjadi, muncullah fantasi...

Home