Salam...

"Personal musing inspired by past and ongoing experiences of my life…depicting how I feel and what comes hereafter. However it may also revolves around my personal whishes, hopes and beliefs which I often in doubt and wondering... what is the meaning of life.."

Total Pageviews

Followers

Thursday, March 30, 2023

KITAR SEMULA, BAJU MENGECIL DAN SEBUAH HATI

Minggu lepas tempat kerja saya buat pogram kitar semula. Saya sedarinya apabila saya mahu parking kereta, saya lihat ada khemah kitar semula di tempat parking tersebut.

Saya berpatah balik, balik rumah semula, ambik minyak masak terpakai.
Masa saya muda belia, saya buang sahaja minyak masak yang dipakai. Bila kita agak tua, perangai kita berubah, kita lebih menjadi manusia. Kita sayang nak buang-buang barang. Malah bekas plastik tipuware pun kita kumpul...
Saya dapat RM20. Lumayan juga. Satu kilo harga tukaran adalah RM2.
Saya juga berikan baju-baju saya yang tidak boleh dipakai lagi. Bukannya baju tersebut buruk tetapi baju-baju itu mengecil. Entahlah...mungkin materialnya murah. Baju tidak ada tukaran duit ringgit. Kira kita bagi begitu jea...bagi free.
Pogram kitar semula ini bagus. Ia boleh meminimakan risiko kemusnahan alam semulajadi. Bolehlah kita ada harapan untuk masa depan.
Kalaulah sebuah hati yang remuk boleh dikitar semula...







No comments:

Kadang-kadang

Kadang-kadang apabila realiti tidak menjadi, muncullah fantasi...

Home