Salam...

"Personal musing inspired by past and ongoing experiences of my life…depicting how I feel and what comes hereafter. However it may also revolves around my personal whishes, hopes and beliefs which I often in doubt and wondering... what is the meaning of life.."

Total Pageviews

Followers

Tuesday, July 26, 2022

Semester pendek 2021/2022: Selamat menjalani peperiksaan

 


Minggu hadapan pelajar akan mula menjalani peperiksaan akhir. Semasa meninggalkan kelas terakhir tadi timbul rasa sedih kerana kami mungkin tidak akan berjumpa lagi. 

Kelas ekonomi semester ini kecil sahaja bilangan pelajarnya. Saya sempat bertentangan mata dengan semua pelajar. Namun hanya beberapa nama sahaja yang saya ingat. Itupun selalu bertukar. He he he. Tetapi tidaklah pula bermakna saya tidak ambil berat tentang mereka.

Semester pendek begini semuanya kena cepat, kena tersusun dan kena ada perangcangan teliti. Jika tidak, tidak sempat habis silibus. Ada beberapa kali juga saya buat kelas ganti kerana berkerja di luar kawasan.

Saya harap cara dan stail mengajar saya tidak membebankan mereka. Saya menggunakan tolak ansur dalam mengajar, saya percaya setiap pelajar adalah berlainan, berlainan daya penakulan dan berlainan pandangan.

Apabila mengajar, saya selalu bimbang tidak berjaya mengajar dengan baik. Saya tidaklah mengajar stail `satu-satu' seperti guru-guru di sekolah. Namun subjek yang saya ajar memang memerlukan pelajar itu sendiri minat dan membacanya.

Sambutan semester ini amat baik. Hampir semua pelajar rajin datang ke kelas. Ada yang datang lewat. (dan pelajar ini akan ditegur atau disindir-sindir, he he he). Saya sering beritahu mereka walaupun kita tidor lewat tetapi kita mesti bangun pada awal pagi. Dan saya akan cerita lagi semasa saya jadi mahasiswa dahulu saya tetap bangun awal walaupun saya tidor lewat. Tentu mereka boring dengar cerita ini berkali-kali, he he he.

Melihat mereka sangat muda...saya bimbang jika tersalah langkah. Mereka seperti anak-anak saya. Sebab itu kadang-kadang saya suka bercerita dan berleter. He he he.

Pelajar datang dan pergi... Akhirnya hanya doa saya mengiringi mereka.

Apa-apapun, saya doakan mereka terus berjaya dalam hidup ini. Berjaya dalam pelajaran dan kehidupan. Jika ada nasib boleh berjumpa lagi.

Sekian sahaja, terima kasih.

No comments:

Kadang-kadang

Kadang-kadang apabila realiti tidak menjadi, muncullah fantasi...

Home