Salam...

"Personal musing inspired by past and ongoing experiences of my life…depicting how I feel and what comes hereafter. However it may also revolves around my personal whishes, hopes and beliefs which I often in doubt and wondering... what is the meaning of life.."

Total Pageviews

Followers

Wednesday, July 13, 2022

Review Filem: KKN di Desa Penari (2022)

 



1. Indonesia kaya dengan filem seram. Antara filem terawal yang berjaya menyeramkan saya adalah filem Sundal Bolong (1981). Mungkin pada masa tersebut saya berusia 11 tahun, terasa sangat seramnya. Hantu tersebut makan satey mentah 200 macok!

2. Beberapa filem terakhir yang menyeramkan saya adalah Pengabdi Setan (2017), Suzanna: Bernafas dalam kubur (2018), dan Perempuan Tanah Jahanam (2019).

2. Terbaru saya berpeluang menonton filem KKN Desa Penari (2022). Sebenarnya tidaklah baru sangat sebab saya tiada masa menulis tentang filem yang saya telah tengok, kini baru ada peluang. Saya menontonya di pawagam ECM.

3. Filem ini seram berbaloi untuk saya. 

3. Pada mulanya apabila mula cerita, saya jangkakan filem ini akan membosankan. Ia mengisahkan sekumpulan pelajar yang membuat kajian ilmiah berserta praktikal sekali di kawasan pendalaman. Saya pernah tengok cerita-cerita begini yang biasanya seorang demi seorang akan mati. Biasanya yang gelenyar atau celupar mati dulu. Tetapi ternyata filem ini tidak sebegitu tipikal.

4. Filem ini tiada tok iman yang terbang, tidak ada `allah huakhbar', dan tak ada terketar-ketar apabila tengok hantu. mungkin filem ini bukan mahu buat kita ketakutan tetapi mengajar generasi baru lebih beradab apabila berada di tempat orang.

5. Secara ringkas sekumpulan pelajar (6 orang) ke kawasan pendalaman untuk membuat kerja lapangannya. Kawasan tersebut sangat pendalaman, tiada elektik dan bekalan air moden. Dan apabila ada pelajar yang langgar pantang terjadilah malapetaka.

6. Ceritanya ringkas sahaja tetapi telah dibuat dengan menarik sekali. Filem ini boleh dijadikan contoh rujukan bagaimana nak buat filem yang menarik dari cerita yang ringkas.

7. Saya suka suasana kampung dan adat lama Jawa... 

8. Filem ini mengajar kita bahawa:

a) Perlu menghormati adat dan budaya dan kepercayaan yang berbeza. Kita kena hormati tempat, orang dan budaya sekelompok yang lain apabila berada di antara mereka. Kalau kita tidak percaya, kita tetap kena hormati, jangan persendakan.

b) Kawasan pendalaman tidaklah `pendalaman', mereka mungkin ada cara berkomunikasi yang lebih hebat dari internate (tanpa wayar)

b) Janganlah memaksa lelaki mencintai kita walaupun kita kurus dan cantik (muka bujur) sebab ada lelaki yang suka perempuan muka bulat dan stopok bentuknya.

c) Meninggalkan sembahyang akan mendedahkan diri kita kepada kejahatan.


9. Saya tidak kenal satu pun pelakon-pelakon muda tersebut tetapi mereka pandai berlakon.

Saya bagi 4/5 bintang kerana ia unik.



No comments:

Kadang-kadang

Kadang-kadang apabila realiti tidak menjadi, muncullah fantasi...

Home