Salam...

"Personal musing inspired by past and ongoing experiences of my life…depicting how I feel and what comes hereafter. However it may also revolves around my personal whishes, hopes and beliefs which I often in doubt and wondering... what is the meaning of life.."

Total Pageviews

Followers

Tuesday, March 5, 2019

Kenapa saya bercerita kisah SISIJAY?


26 Kenapa saya bercerita kisah SISIJAY?
 

23 Jun 2010


“Kata orang, jika ada buku yang kita mahu baca, dan belum ada orang yang menulisnya. Kitalah orang yang paling tepat untuk menulisnya…”

  

Saya menamakan kereta saya Sisijay kerana nombor platnya CCJ.

Saya bukanlah pandai menulis dan mampu bercerita dengan terperinci mengenai sebuah kereta. Namun saya tetap juga menulisnya. Mungkin secara tidak langsung, saya belajar mengenai kereta sedikit sebanyak melalui penulisan saya.

Sisijay adalah antara perkara yang terpenting dalam hidup saya. Walaupun tidak bernyawa, ia amat bermakna. Amat mempengaruhi kehidupan saya. Contohnya, apabila kita sudah miliki kereta dan pandai membawanya, maka kita semakin berdikari. Dan hidup kita semakin sunyi...

Saya tidak tahu mengenai pembentukan ayat yang betul, atau ayat yang cantik. Kata orang, ayat yang berestika. Namun saya gagahi juga menulis kisah ini sebagai rujukan bagi diri saya, dan mungkin kepada seorang dua yang mendapat impak daripada penulisan ini.
 
Hanya orang yang takut membawa keretalah yang tahu dan rasai apa yang orang takut bawa kereta rasai.

Saya tiada pengetahuan penulisan sastera, namun sekali lagi saya atasi `ketiadaan’ pengetahuan itu sebagai cabaran. Saya dapati ramai juga manusia lain yang rajin menulis walaupun mereka tidak ada latar belakang penulisan. Mereka tetap menulis kerana mereka percaya ada sesetengah pengalaman hidup memang boleh ditulis dan disebarkan. Diceritakan.

Saya pernah berniat suatu hari nanti saya akan bukukan segala kisah hubungan saya dengan Sisijay. Saya berpendapat tidak sukar untuk saya mencari bahannya kerana beberapa peristiwa yang terjadi memang saya menulisnya di blog saya. Blog saya kadang-kadang aktif, kadang-kadang sebaliknya. Namun saya menulis setiap hari.

Sebenarnya walaupun saya tidak pandai menulis, saya selalu berangan untuk menghasilkan sebuah novel cinta yang luarbiasa. Saya benci novel cinta yang berada di pasaran sekarang. Ia berkisahkan perasaan cinta pasangan semata. Kurang unsur mendidik. namun akhirnya saya akur, kisah cinta saya sama seperti kisah cinta orang lain yang terputus di tengah jalan. Curang adalah musuh cinta, setia adalah nafas cinta. Kalau tidak setia, matilah cinta...

Saya mahu menulis novel yang mempunyai tema dan persoalan mengenai kasih sayang dan pengorbanan dalam cinta. Saya mahu nyatakan cinta itu tetap ada walaupun tidak bersatu, cinta sejati tidak semestinya bersatu. Ya, ia dari kisah percintaan saya yang tidak kesampaian. Namun mungkin saya akan membukukan cerita saya dengan CCJ 8824 terlebih dahulu. Menulis atau bercakap pasal cinta membuatkan saya rasa geli, dan sakit perut. he he he.

Saya berpendapat untuk membuat novel bukanlah suatu pekerjaan yang mudah. Bercerita melalui penulisan bukanlah suatu perkara yang senang. Harus punyai disiplin, kreatif dan yang paling penting jujur dengan diri. Jika tidak kita mungkin menipu pembaca, membawa pembaca ke daerah yang tidak penting dalam hidup mereka. Ini berdosa kerana membuang masa orang lain. He he he.

Penulisan yang tidak hebat itu berlaku kerana tidak ada jujur dalam diri.

Apabila membaca novel ini, saya berharap insan seperti saya, yang takut bawa kereta, yang saya percaya kebanyakannya adalah perempuan mengambil langkah berani untuk memandu. Saya tiada sebarang petua atau rahsia. Tiada magik sebenarnya, semua adalah faktor saya harus berfikiran positif.
Saya tiada pilihan. saya wajib bawa kereta...

Cerita Sisijay bukannya cerita motivasi secara langsung. Sehingga kini, saya masih lagi takut bawa kereta. cerita Sisijay juga bukannya mahu mengajar bagaimana kita harus positif atau langkah-langkah untuk positif. Buku ini hanya bercerita tentang kehidupan manusia biasa seperti saya, bagaimana saya berhadapan dengan ketakutan untuk memandu kereta. 

Jujur kata, sehingga sekarang saya masih lagi tidak dapat mengatasi rasa ketakutan apabila membawa kereta. Namun saya rasa ketakutan itu adalah sesuatu yang positif kerana ia memjadikan kita untuk sentiasa berhati-hati dan mengikuti peraturan di jalan raya. Orang yang tidak takut dan beranilah yang selalunya terlibat dengan kemalangan. Itu pendapat saya. Saya positifkan ketakutan saya. He he he.

Kemalangan tetap berlaku kerana ia nya `kemalangan’. Namun kita cuba untuk mengelakannya. Kita wajib untuk elakannya.

Hingga kini juga saya masih tidak tahu banyak pasal kereta, dan sekali lagi faktor ini tidak boleh menghalang saya daripada memandu. Saya belajar dengan perlahan. Sangat perlahan sebenarnya.

Saya berpendapat tiada cara mudah untuk menambahkan keberanian dalam diri kerana setiap orang mempunyai kehidupan yang berbeza, fikiran berbeza dan cabaran yang berbeza. Setiap orang harus mencari sebab yang paling utama (walaupun sebab itu mungkin mencabar atau remeh untuk orang lain) untuk kita memandu kereta. Sebab yang hebat!

Dunia semakin pesat berubah. Sudah sekian lama sebuah kereta menjadi barang keperluan selain tempat tinggal, makanan dan pakaian. Mungkin pernyataan ini agak melampau tetapi itulah pandangan saya. Kini baru saya sedar.

Saya tahu ramai yang takut bawa kereta. Di kampung saya ada yang miliki kereta tapi hanya disimpan dalam garaj sahaja. Kisahnya pelik tetapi itulah yang terjadi.

Saya mengambil keputusan untuk membeli kereta dan membawa kereta pada umur yang telah lanjut. Saya tidak sesalinya tetapi sesekali sebagai manusia biasa, saya terfikir juga apa jenis corak kehidupan saya sekarang jika saya miliki kereta lebih awal.

Dalam buku ini saya ceritakan kisah saya yang `kosong’ dalam bab-bab yang bersabitan dengan kereta. Banyak lagi kisah yang saya tidak tulis. Kesukaran hidup saya pada awal memiliki kereta adalah cubaan yang besar kepada saya sebab saya tidak minat kereta. Namun seperti yang saya katakan tadi ada beberapa perkara dalam hidup, kita tempuhinya… walaupun hati kita gusar.

No comments:

Kadang-kadang

Kadang-kadang apabila realiti tidak menjadi, muncullah fantasi...

Home