Salam...

"Personal musing inspired by past and ongoing experiences of my life…depicting how I feel and what comes hereafter. However it may also revolves around my personal whishes, hopes and beliefs which I often in doubt and wondering... what is the meaning of life.."

Total Pageviews

Followers

Monday, March 11, 2019

Seorang tua dan seorang kanak-kanak

 
Hasil carian imej untuk poor people and rich people
 
 
 
Sedang saya makan di sebuah restoren yang kecil, saya lihat seorang tua (mungkin berumur lebih dari 60 tahun) memimpin seorang kanak-kanak (berumur mungkin tujuh lapan atau Sembilan tahun).
 
Saya lihat orang tua tersebut meletakan nasi ke dua pinggan. Diletak kuah kari di kedua pinggan tersebut. Namun hanya satu pinggang sahaja diisi dengan ayam goring. Sampai di meja, orang tua itu membahagikan seketul ayam itu. Dia memberikan isi kepada kanak-kanak itu dan dia hanya makan tulang ayam itu sahaja (yang ada terlekat sedikit isi ayam). Dan mereka minum air suam sahaja.
 
Saya lihat dalam pinggan saya. Selain nasi, ada sayur rebung, ada telur masim, ada ayam dan ada hati ayam....dan teo o panas.
 
Saya memandu dengan perasaan yang sedih. Dua tiga hari saya masih ingatkan pakcik dan anak tersebut.

Banyak pengajaran yang saya dapat, antaranya saya tidak patut mengeluh langsung dalam kehidupan saya ini.

No comments:

Kadang-kadang

Kadang-kadang apabila realiti tidak menjadi, muncullah fantasi...

Home