Salam...

"Personal musing inspired by past and ongoing experiences of my life…depicting how I feel and what comes hereafter. However it may also revolves around my personal whishes, hopes and beliefs which I often in doubt and wondering... what is the meaning of life.."

Total Pageviews

Followers

Monday, June 15, 2015

Saya tahu penyu menangis...


Pada cuti beberapa nan lalu, saya berkunjung ke Pasar Payang. seksa betul nak parking kereta. Selesai beli baju batik, saya merayau-rayau...

Saya terlihat telor penyu. Harga telor penyu mahal. Sebijik RM4. Namun saya tidak membelinya bukan kerana harga, saya kesian kat penyu sebab dia `rare'. 

Di Negeri Terengganu telor penyu boleh dijual beli...tidak ada undang-undang boleh menyekatnya. Hanya Sabah dan Sarawak sahaja mengharamkan penjualan telor penyu 100% bagi setiap spesis.

Kalau duduk di Terengganu tapi tok makang telor penyu, ianya aneh. Sebab sudah jadi kebiasaan. Kadang-kadang kat kedai biasa pun ada yang menghidangkan telor penyu, terutamanya di Kuala Terengganu..


Tangan saya dan telor penyu

Kali terakhir saya makan telor penyu semasa belajar di UM. selepas itu saya tidak lagi makan telor penyu sebab setiap kali tengok telornya saya terbayang penyu menangis.

Saya tak peduli bukti saintifik mengatakan cecair itu hanyalah sebagai bla-bla bla ...saya tak makan sebab saya kesiankan nasi penyu. Saya rasa ramai sudah orang muda di Terengganu tidak menjamah telor penyu. Kami menjaga spesis ini.

Bentuk macam buah pingpon penyek

Dalam gambar di atas telor penyu dijual secara terbuka bersama kueh dan kerepek lain. 

Rasa telor penyu sedap, kalau makan saja pun sedap. Saya suka bahagian yang kuning. Rasanya mewah.

Kalau berkunjung ke Terengganu, silalah makan telor penyu sebiji. Jangan dua biji pulak. He he he. Nanti penyu pupus...

Janji yea... jangan beli banyak-banyak.

No comments:

Kadang-kadang

Kadang-kadang apabila realiti tidak menjadi, muncullah fantasi...

Home