Segelintir
orang gemar menggunakan ayat 'Poligami itu sunnah,' hingga membekaskan
kefahaman kepada sebahagian masyarakat bahawa, poligami itu digalakkan dalam
Islam, mulia dan menjadi keperluan untuk dilakukan oleh semua lelaki Muslim
yang berkemampuan meskipun tiada apa-apa darurat yang mendesaknya.
Namun
anehnya, golongan yang menyebut-nyebut 'poligami itu sunnah' tidak pula
menyebut 'perceraian' dan 'perhambaan' itu sunnah sedangkan 'perceraian' dan
'perhambaan' juga turut dilakukan oleh Nabi. Apa pula alasan mereka ketika
meninggalkan ayat 'perceraian itu sunnah' dan 'perhambaan itu sunnah?'
Mari
kita kaji tentang maksud 'sunnah' agar kita bukan sahaja 'tahu' secara tepat
tetapi perlu 'faham' secara jelas.
Sunnah
di sisi Fiqh adalah sesuatu perbuatan yang sekiranya dibuat mendapat pahala,
sekiranya ditinggalkan tidak berdosa, atau pendek kata ia digalakkan.
Sunnah
di sisi ahli hadis lebih luas maksudnya meliputi kata-kata Nabi, perbuatan
Nabi, persetujuan Nabi (Taqrir) dan sifat Nabi daripada sudut fizikal dan akhlak.
Sunnah
di sisi para ahli usul pula dihadkan kepada kata-kata Nabi, perbuatan Nabi dan
persetujuan Nabi (Taqrir) kerana ia
mempunyai kesan hukum.
Mungkin
orang yang mengungkapkan ayat 'Poligami itu sunnah' bermaksud mengatakan ia
sunnah secara umum, iaitu sunnah yang meliputi semua perbuatan Nabi. Namun,
ayat ini selalu difahami oleh masyarakat daripada sudut pengertian hukum fiqh
(iaitu digalakkan).
Kekeliruan
'sudut pandang' menyebabkan pencinta-pencinta sunnah yang baik dan beriman
berasakan perlunya mereka melaksanakan poligami walhal jumhur ulama
berpandangan Islam tidak menggalakkannya malah mengawalnya dengan ketat dan
payah apabila mensyaratkan 'adil'.
Ada
sesetengah golongan yang berhujah mahu menyebut
begini, "Poligami itu sunnah tetapi hukumnya bukan sunat dan bukan
digalakkan." Hmm, ok tapi panjangnya ayat ni! Faktanya, Rasulullah
bermonogami selama 25 tahun dan berpoligami selama 10 tahun sahaja pada akhir
usia baginda, maka sunnah bermonogami lebih mendominasi daripada berpoligami.
Sudut pandang ini perlu dijelaskan kepada masyarakat bersama kejelasan hukum
asal poligami bukannya sunnah.
Sudut
pandang sebenar yang perlu difahami ialah poligami cumalah sebagai 'rukhsah'
dalam masalah-masalah tertentu, bukannya digalakkan. Inilah pendapat jumhur
ulama'. Asal perkahwinan Muslim ialah berkahwin satu seperti kata Syeikh Dr.
Yusuf al-Qaradhawi. Dikuatkan lagi dengan hujah-hujah ulama' di dalam buku yang
terkenal seluruh dunia, Al-Fiqh waadillatuhu bahawa sesungguhnya peraturan
berkahwin satu adalah lebih baik dan ia mendominasi dan ia adalah asal di sisi
syarak. Manakala poligami adalah perkara yang jarang, pengecualian (dalam
masalah-masalah tertentu) dan bercanggah dengan asal syarak.
Hukum
asal yang lebih tepat bagi poligami menurut jumhur ulama adalah harus, bukannya
sunnah. Ia mempunyai dalil-dalil yang kuat oleh jumhur ulama bagi meletakkan
hukum asal ini. Manakala hukum asal bagi perkahwinan 'monogami' ialah sunnah.
Hukum asal bagi perkahwinan 'monogami' ini memang disepakati, maka memang wajar
mengatakan 'monogami itu sunnah'.
Jadi,
wajarkah terus menggunakan perkataan 'poligami itu sunnah' dengan hujah
menggunakan takrif ahli hadis dan ahli usul, sekiranya nanti masyarakat
memahaminya sebagaimana takrif Fiqh?
Maka
pada hemat penulis, ayat 'Poligami itu sunnah,' wajar ditinggalkan sebagaimana
wajarnya kita meninggalkan ayat 'Perhambaan itu sunnah', 'Pemerdagangan orang
itu sunnah,' 'Perceraian itu sunnah.'Supaya masyarakat tidak keliru dan
memahaminya sebagai suatu galakan, lantaran Nabi memang melakukan hal-hal ini
atas sebab-sebab yang tertentu sebagai rukhsah apabila darurat mengikut konteks
zaman itu.
Bagi
lebih memendekkan perkataan, tinggalkan sahaja ayat "Poligami itu
sunnah" dan bertukar kepada ayat, "Poligami cuma harus."
"Poligami cuma rukhsah." Sudut pandang ini lebih menjernihkan Islam
daripada fitnah golongan orientalis dan missionary sebagaimana dijelaskan oleh
Dr. Yusuf al-Qaradhawi bahawa mereka mendakyah Islam ini agama poligami
sedangkan poligami dalam Islam bukan perintah, bukan pula digalakkan. Dakyah
mereka ini menyebabkan berlakunya islamphobia di Barat terutamanya di kalangan
wanita-wanita seluruh dunia. Mari membela Islam dari fitnah!
-
Artikel iluvislam.com
Ustazah
Fatimah Syarha Merupakan seorang penulis buku novel tauhid terkemuka di
Malaysia. Beliau banyak menghasilkan novel tauhid yang laris di pasaran. Beliau
berkongsi karya di http://sebarkanbahagia.blogspot.com .
No comments:
Post a Comment