Salam...

"Personal musing inspired by past and ongoing experiences of my life…depicting how I feel and what comes hereafter. However it may also revolves around my personal whishes, hopes and beliefs which I often in doubt and wondering... what is the meaning of life.."

Total Pageviews

Followers

Friday, August 4, 2023

Saham Tupperware, Tupperware saya, dan kawan saya

 Mula-mula saya fikir tidak mengapalah syarikat Tupperware tutup sebab saya ada banyak dah, (bawah katil pun ada... sebab tak muat almari). 

Namun saya terfikir panjang, kesian pula kepada kawan-kawan yang berniaga tupperware, dan mereka yang turut berniaga di seluruh Malaysia. Hilang punca pendapatan sampingan. Sudahlah ekonomi begini.

Sudah beberapa tahun saya tidak membeli Tupperware, kecuali tahun lepas saya beli 2 bekas makanan yang di dalamnya boleh asingkan lauk dan nasi. Sekali sahaja pada tahun lepas. Dan tahun ini saya tidak langsung membeli Tupperware. 

Kawan saya kata saya akan dibakar api neraka jika saya tidak menggunakan Tuperware-tupperware yang saya beli. Dan katanya lagi Tuperware-tupperware tersebutlah menjadi bahan bakarnya. 

Saya ada ramai kawan yang pelik.



Saham Tupperware menjunam teruk, syarikat berdepan masalah kewangan.

NEW YORK: Saham Tupperware menjunam 49 peratus pada Isnin susulan syarikat pembuat bekas plastik dan produk dapur itu memberi amaran tentang masalah kekurangan tunai.

Jenama ikonik AS itu menyaksikan harga sahamnya jatuh kepada AS$1.24, mencecah paras terendah dalam tempoh tiga tahun, lapor Agensi Berita Jerman (dpa).

Ketua Pegawai Eksekutifnya, Miguel Fernandez dalam satu kenyataan berkata syarikat itu akan berusaha untuk mengurangkan kesan yang timbul akibat masalah itu.

Syarikat yang berpangkalan di Orlando itu diasaskan pada 1946 oleh Earl Tupper.

Pada suku akhir 2022, jualan tahun ke tahun merosot sebanyak 20 peratus kepada AS$313.7 juta. Tupperware mengalami kerugian sebanyak AS$35.7 juta.

Syarikat itu juga gagal menyerahkan laporan tahunan tepat pada masanya yang boleh menyebabkan pelanggaran perjanjian kredit.

No comments:

Kadang-kadang

Kadang-kadang apabila realiti tidak menjadi, muncullah fantasi...

Home