Salam...

"Personal musing inspired by past and ongoing experiences of my life…depicting how I feel and what comes hereafter. However it may also revolves around my personal whishes, hopes and beliefs which I often in doubt and wondering... what is the meaning of life.."

Total Pageviews

Followers

Friday, April 23, 2021

Dapur yang indah tinggal kenangan...

1. Balik dari KL malam tu, saya singgah di rumah rakan sekerja. Saya memang tinggalkan kereta saya di rumahnya. Tumpang dia nak pandu kereta sendiri ke KL, selisih malaikat 44. He he he.

2. Sampai di rumahnya saya dijemput pula masuk ke rumahnya, minum air. Sengaja saya menerima jemputannya sebab nak tegok dapurnya yang cantik.

3. Saya suka memasak. Dari darjah-darjah lagi saya suka memasak atau tengok orang masak. Saya ralit. Dan semasa membeli rumah di Kuantan, saya dah berkobar-kobar nak renobek dapur. Nak buat luas dan sangat cantik. Biar duduk di dapur jea memasak. 

4. Saya nak beli dapur Zannusi, saya tak nak guna dapur gas biasa yang kita letak di kiceng kabinek tu. Namun saya beli juga dapur biasa tersebut siap dengan penyedupnya sekali dan siap kipas bagai. Rubinne. Masa tu kawan saya sibuk beli Rubine, sebab murah...saya pun beli jugalah. (pengaruh rakan sebaya)

5. Namun tahun berganti tahun. Saya sangat sibuk. Banyak peristiwa yang berlaku dalam hidup saya. Dan rumah tersebut sebenarnya tempat saya singgah sahaja...saya beli makanan di luar. kadang-kadang makan di luar.

6. Dan kini (selepas lebih 10 tahun) saya masih lagi tidak renobek dapur atau beli dapur Zanussi.

7. Dan semangat saya untuk renovek dapur sudah tidak menjadi keutamaan. Biarlah dapur yang kecil itu begitu. Bisik hati saya. Kalau ada duit lebih pun saya akan belanjakan untuk perkara lain.

8. Dapur rakan sekerja saya cantik. Orang kata apabila masuk ke rumah orang mata kena jaga, jangan dok melilau tengok keadaan rumah orang. Tapi saya tidak dengar nasihat orang itu. He he he. saya memang nak tengok. Boleh tidur atas `pulau'nya yang kat tepi kabinet tersebut. Tidak puas mata memandang...

9. Semasa saya pulang dari rumahnya, hati terdetik, sempatkah aku memiliki dapur sebegitu nyaman? Sempatkah?

10. Namun perlu juga saya sedar kemahuan kita semakin kendur apabila kita berusia. Segala kehidupan bukan berkisar kepada kita juga. Bukan semua rezeki yang kita ada itu milik kita. Ia mungkin singgah sahaja..

11. Kerana kasih sayang di hati semakin menebal, kepentingan diri juga semakin menipis...

12. Maka dapur yang indah itu tinggal jadi kenangan minda sahaja, he he he.


Dapur zaman dulu...








1 comment:

Warisan Petani said...

kenangan jaman kanak2 dulu

Kadang-kadang

Kadang-kadang apabila realiti tidak menjadi, muncullah fantasi...

Home