Salam...

"Personal musing inspired by past and ongoing experiences of my life…depicting how I feel and what comes hereafter. However it may also revolves around my personal whishes, hopes and beliefs which I often in doubt and wondering... what is the meaning of life.."

Total Pageviews

Followers

Tuesday, April 2, 2019

Padam muka saya!


61Padan muka!


25 november 2010

“Jangan sesekali kita berhenti belajar kerana kehidupan ini tidak sesekali berhenti mengajar kita…”


Hari ini sepanjang hari saya google mencari ‘Apa itu tangki air kereta? Saya perlu tahu kerana satu kejadian hampir ngeri telah berlaku. Satu kejadian yang mengajar saya supaya tahu fungsi tangka air yang ada dalam kereta. Saya juga dapat simpulkan daripada kejadian itu bahawa tuhan masih sayangkan saya dan `pembayarannya’  harus saya lakukan adalah terus belajar mengenai kereta.
Tangki air ini juga dipanggil radiator. Sebenarnya saya pernah terdengar percakapan `radiator’ ini dari perbualan kawan-kawan tetapi saya tidak tahu dan faham “Apa itu radiator?  Sekarang saya sudah tahu radiaotor adalah tangka air yang mengandungi air untuk menyejukkan operasi enjin. Maklumlah sebelum ini saya tidak pernah menggunakan tangka air ini. Saya tidak pernah isi air dalam tangki. Biasanya jiran atau ayah saya yang isi air tersebut. He he he.
Pelik tapi benar.
Perjalanan balik kampung tersebut memang mengajar saya mengenai banyak perkara. Pucat saya apabila ianya terjadi.
Entah macam mana tiba-tiba saya tertengok bacaan suhu kereta saya. Jarumnya tertanda di `H’. Ini menunjukan kereta saya panas dan kering air. Lantas saya teringat kawan saya beritahu kepanasan itu akan membuatkan tangki kita berasap dan enjin kereta akan punah.
Saya hairan macam mana tiba-tiba saya boleh mahu tengok bacaan tersebut sedangkan selama ini saya tidak pernah jeling pun. Jadi saya rasa ini adalah satu kejadian yang mistik. kalau saya bertanya emak saya, pasti emak beritahu tuhan sayangkan saya. kalau saya beritahu eayah tentu ayah akan kata saya cuai!.
Saya terus panik apabila melihat jarum tersebut. Namun jarum tersebut tidaklah sampai sehingga ke tahap kecemasan. Alhamdulillah. Saya terus memandu dengan hati yang kacau bilau seolah seorang suami di mana telefon bimbitnya dibaca oleh isterinya, he he he. Bayangkan…
 Banyak perkara yang berligar di fikiran saya pada masa tersebut. Yang paling penting ialah saya harus sampai ke distinasi dengan selamat. Saya bimbang sangat tangki air saya akan berasap dan rosak. Ini memerlukan belanja yang lebih besar. Sebagai hukuman ke atas ketidak acuhan saya.
“Lain kali aku akan pastikan air sentiasa penuh!” Beberapa kali saya bercakap seorang diri.
Saya tidak pandai mahu gambarkan perasaan saya pada masa tersebut. Saya mengaku saya salah dan berjanji akan pastikan perkara sebegini tidak berlaku dalam hidup saya. Namun memang saya tidak faham mengapa kereta memerlukan air sedangkan dia adalah jentera. Perlukan minyak, saya masih boleh terima.
Dalam pada itu saya juga menyalahkan pencipta kereta kerana sehingga kini sebuah kereta masih memerlukan air. Maksud saya teknologi kereta masih rendah. Saya juga tidak puas hati kerana kereta hanya bertukar design sahaja tanpa bertukar kepada teknologi yang lebih tinggi. Contohnya kereta tidak perlu guna air atau minyak. Atau guna minyak yang sedikit tanpa menggunakan air langsung.
Saya juga bertindak memperlahankan kereta dengan anggapan tidaklah enjin berkerja kuat dan menambah panas di enjin tersebut.  Saya buat analisis saya sendiri antara hubungan kelajuan dan kepanasan enjin. Makin laju kita pandu maka makin panas enjin kereta dan vice versa. (padahal dah terlambat!)
Saya mencari-cari papan tanda untuk melihat berapa kilometer lagi saya akan sampai ke tol Gambang. Saya sangat cemas dan terbayangkan Sisijay terdampar di tepi lebuh raya, dan saya sedang duduk mencangkung menunggu peronda lebuh raya. Jelas gambaran tersebut!
Akhirnya saya terpandang papan tanda Gambang 50 Km. Saya makin laju berdoa agar kereta saya tidak berasap. Hari ini hari yang saya paling banyak minta tolong pada tuhan. mahu berbaik dengan tuhan…he he he.
Selepas membayar tol saya terus ke sebelah hentian yang berdekatan dengan bangunan tol tersebut. Saya buka bonet depan kereta kononnya supaya angina hembus dan jadi sejuk. Dan saya duduk lesu di tepi tangga yang berdekatan dengan sisijay. Pada fikiran saya, saya perlu sejukan dahulu kereta tersebut sebab saya teringat kata-kata Abdullah Sani pada suatu petang:
“Kita tidak boleh terus buka tudung tangki air,  jika tidak ia meletup, biar sejuk baharu isikan air”. Pada masa itu saya lihat dia sedang tengok-tengok enjine keretanya.
Wah bahaya betulkan kerana tangki air kereta kita boleh meletup cetus hati saya.
Saya tidak tahu apa-apa. Apa yang saya mahu buat, saya hanya perlu tunggu injin kereta sejuk. Semasa termenung rungsing saya di tegur oleh dua orang petugas:
“Kereta ni ada masalah apa?”
“Tangki air kering, saya tunggu kereta ini sejuk, baharu saya mahu isi air.”
“Kering sangat ke?”
“Saya tidak tahu tapi bukan tahap maksima.”
“Kalau awak tunggu mungkin makan dua tiga jam” kata salah seorang pekerja tersebut. Seorang lagi diam sahaja.
Setelah mereka berlalu saya terus termenung. alahai kenapa dia tak tolong atau buat apa-apa? tapi dia pun tak dapat tolong sebab masih panas injinnya.
Saya teruskan kerugsinan saya di tengga tersebut. saya lihat kot-kot ada kereta lain yang senasib dengan saya tetapi taka da.
Dalam hati saya tidak apalah sebab saya tidak ada cara lain selain menunggu. Lagipun itu adalah hukuman bagi saya…
Tidak berapa lama kemudian saya ternampak dua orang pemuda tersebut datang kembali. Kali ini saya lihat mereka membimbit bekas plastik putih mengandungi air. Saya terus bangun.
“Kalau nak tunggu kena tunggu lama sampai berjam-jam, kita kena siram dahulu tangki air ini biar cepat  sejuk”. Kata seorang darinya.
Saya lihat salah seorang pemuda itu siram air ke atas tangki tersebut dan sekejap sahaja air itu diresapi tangka air. Mungkin akibat terlalu panas sangat. Saya lihat lelaki tersebut kembali siram tetapi kali ini agak perlahan. Setelah beberapa lama saya lihat mereka cuba pegang tudung tangki tersebut.
“Masih panas.” Kata beliau.
Mereka terus siram tangki air tersebut. Saya lihat beberapa orang sedang memandang saya dan Sisijay. Saya pasti dituduh mereka sebagai manusia yang malas dan tidak berdisiplin. Seorang yang hanya pandai bawa kereta tetapi cuai kerana biarkan tangki ini kosong!. seorang yang tidak bersyukur. orang lain naik bas sahaja!
Saya tidak salahkan mereka. Saya juga begitu. Maksud saya jika saya lihat ada kereta yang kekeringan air pasti saya juga menuduh pemilik kereta itu tidak berdisiplin dalam menjaga kereta mereka.
Sehingga ke hari ini saya rahsiakan peristiwa tangka air kering tersebut kepada ayah dan keluarga saya. Juga kawan-kawan. Biarlah ia terus menjadi rahsia. lagipun perkara buruk mengapa nak dihebohkan?
Sejak hari itulah saya belajar isi air ke dalam tangki kereta. Kita tidak boleh biarkan kereta kita dahaga.
Saya tidak perlukan sesiapa lagui untuk bubuh air dalam tangka air kereta saya!
Jangan sesekali kita berhenti belajar kerana kehidupan ini tidak sesekali berhenti mengajar kita…he he he



No comments:

Kadang-kadang

Kadang-kadang apabila realiti tidak menjadi, muncullah fantasi...

Home