Salam...

"Personal musing inspired by past and ongoing experiences of my life…depicting how I feel and what comes hereafter. However it may also revolves around my personal whishes, hopes and beliefs which I often in doubt and wondering... what is the meaning of life.."

Total Pageviews

Followers

Wednesday, November 28, 2018

Overlord (2018)

Overlord Movie Poster

Saya terjahkan diri untuk menonton filem ini. Sebelum ini saya tidak pernah mendengar berita mengenai kemunculan filem ini. Saya tertarik hanya kerana posternya merah, dan pastilah ia merupakan cerita hantu atau psaikologi. lagipun saya memang mahu menengok wayang.

Tak ada cerita menarik pada masa itu, hanya ada Polis EVO 2.

lari...
Apabila menontonnya barulah saya sedar ia bukanlah cerita hantu. Ia adalah sebuah cerita yang mengisahkan kejadian pada masa zaman perang Nazi dahulu. 

Ada askar-askar, ada senapang, pistol dan alatan perang lain yang saya tidak kenal. Dan ada perkampungan yang dikuasai Nazi, di mana penduduknya berada dalam ketakutan. Namun ia bukanlah filem grene perang.

Tentera Nazi menjalankan eksperiment ke atas manusia, menukarkan manusia kepada manusia yang ganas dan berupaya membunuh musuh dalam kapasiti melebihi manusia. Saya pernah dengar cerita pasal pegawai Nazi melakukan eksperiment, namun ia bukanlah dari sumber yang sah.

Make up yang real
Cerita bermula berkisarkan beberapa orang tentera yang ditembak jatuh helinya berdekatan dengan sebuah perkampungan yang ditawan oleh Nazi. Mereka berlindung di sebuah rumah. Dan beberapa lama kemudian mereka menyedari ada sesuatu yang tidak kena.

Ada uncur debaran dan panik...


Lakonan pelakonnya semuanya elok, mungkin castingnya bagus, tidak seperti casting filem Pulang (2018) di mana saya lihat beberapa watak tidak sesuai dengan pembawakan watak dalam cerita. 

Seorang pun saya tidak kenal pelakonnya namun semua pelakon boleh berlakon dengan baik. Malah anjing dalam filem itu juga boleh berlakon dengan  baik.


Seperti filem-filem sebelumnya, filem ini juga mengutuk Nazi dengan eksperimentnya yang tidak berperi kemanusian. Orang-orang kampung jadi mangsa.

Jalan cerita biasa sahaja, namun kehadiran adegan-adegan tembak-menembak berjaya membuat saya cemas dan saspen. Adegan makhluk aneh menimbulkan rasa seram,... Tahniah.

Sekian sahaja.

3/5 bintang.



No comments:

Kadang-kadang

Kadang-kadang apabila realiti tidak menjadi, muncullah fantasi...

Home