Salam...

"Personal musing inspired by past and ongoing experiences of my life…depicting how I feel and what comes hereafter. However it may also revolves around my personal whishes, hopes and beliefs which I often in doubt and wondering... what is the meaning of life.."

Total Pageviews

Followers

Wednesday, July 9, 2008

Kegawatan Ekonomi

Saban tahun apabila tiba saja Pesta Buku Antarabangsa Kuala Lumpur, betapa payah dan sibuk pun tetap pergi juga ke sana. Pertama kat sana ada banyak buku baru dan boleh dibeli sekaligus, kedua ada jualan buku murah terutama edisi lama, ketiga boleh beli majalah yang ketinggalan edisi, dan keempat boleh makan angin dan mengeratkan persahabatan dgn kawan-kawan.


Buku kat Malaysia mahal, daripada pembacaan saya dapati memang harga buku2 tu mahal. Mungkin sukar untuk membuat kajian dan memerlukan kos yang tinggi, namun ada buku tu nipis dan sederhana topiknya tetap mahal! harga kertas kot.


Dalam belaga bahu tu saya sempat terpandang buku KEGAWATAN EKONOMI: Impak terhadap Golongan Berpendapatan Rendah. Emmm bagus buku ni, tajuk dia pun mengancam, cetakan pertama tahun 2007, terbitan Dewan Bahasa dan Pustaka, setebal 304. Ada 10 bab semuanya yang ditulis dan dikaji oleh pensyarah dari pelbagai bidang ekonomi dari pelbagai institusi pengajian tinggi. Prof Madya Dr Noor Aini Idris, Prof Chamhuri Siwar, Prof Madya Dr Faridah Shahadan, Prof Madya Dr Hasmiah Kasimin, Prof Madya Dr Madeline Berma, Dr Zulridah Mohd Noor dan Dr Basri Abdul Talib.


tajuknya:


Bab 1: Kegawatan ekonomi satu tinjauan

Bab 2: Pengalaman krisis ekonomi di negara-negara Asia Timur

Bab 3: Kegawatan ekonomi di Malaysia

Bab 4: Kesan krisis kewangan terhadap modal sosial

Bab 5: Implikasi krisis ekonomi terhadap golongan berpendapatan rendah

Bab 6: Krisis kewangan dan pembentukan modal sosial dalam kalangan isi rumah berpendapatan rendah

Bab 7: Krisis ekonomi: Bentuk mekanisma penanganan

bab 8: Krisis ekonomi dan peranan perancangan pembangunan

Bab 9: Kemiskinan dan krisis ekonomi: analisa terhadap tindakan pelan pemulihan ekonomi (PPEN)

Bab 10 : Rumusan



Buku ni memang padat dengan informasi, dapatlah kita tahu sedikit sebanyak tentang kegawatan ekonomi, bukannya pandai menyebutnya saja. he he he. Tapi ada juga part-part yang tak berapa faham...he he he, mungkin daya penakulan lemah dan tak ada asas yang baik dalam beberapa kongsep. Namun secara keseluruhan bolehlah diterima. Kalu nak pinjam, boleh je.

No comments:

Kadang-kadang

Kadang-kadang apabila realiti tidak menjadi, muncullah fantasi...

Home