Salam...

"Personal musing inspired by past and ongoing experiences of my life…depicting how I feel and what comes hereafter. However it may also revolves around my personal whishes, hopes and beliefs which I often in doubt and wondering... what is the meaning of life.."

Total Pageviews

Followers

Tuesday, June 14, 2022

Sekolah Menengah Tengku Mahmud is always in my heart...

  


Tengku Mahmud Schoo (TMS) is always in my heart

Balik cuti hari tu, semasa berkemas, saya terjumpa la resit sekolah yang sudah berusia 40 tahun (1982). Ianya resit pembayaran pendaftaran tingkatan satu saya (1983) di Sekolah Menengah Tengku Mahmud (Tengku Mahmud School = TMS), Besut Terengganu.
Termenung sekejap tengok resit ni, tua benar dah saya.
Rujuk kepada gambar, resit pembayaran sebanyak RM12.50 ini untuk yuran Rampai (permainan, perpustakaan, dan seni lukis), dan yuran sukan seperti yuran MSST (Majlis Sukan Sekolah-sekolah Terengganu) dan Yuran MSSDB (Majlis Sukan Sekolah-sekolah Daerah Besut kot). Bayangkan semua yuran tersebut berjumlah RM12.50 sahaja. Sekarang mahunya beratus untuk perkara-perkara sebegitu. Tambahlah lagi sekarang serba maknika pogram ada termasuk untuk pogram bina jatidiri pelajar bagai.
Tapi yealah nilai duit 40 tahun dulu nilai kuasabelinya besar. Pada masa saya tingkatan satu tersebut, saya dapat duit belanja sekolah RM1.20 sehari. Tambang bas Pokda (Pengkalan Nyereh) pergi balik hanya 60 sen. Lebihnya 60 sen lagi saya makanan di kantin. Makanan murah. Siap boleh simpan duit beli kaset Sharifah Aini lagi dan Madonna lagi. He he he.
Sekolah Menengah Tengku Mahmud [Besut Government English School (1954] bukanlah sembarangan sekolah. Saya semakin tahu hal ini setelah saya meninggalkan sekolah tersebut. Dulu saya sangka ayah saya mahu masukkan saya ke sekolah tersebut sebab kakak saya juga bersekolah di situ. Jadi senang la urus kakak dan saya sekaligus.
Sekolah yang paling dekat dengan rumah saya ialah Sekolah Menengah Agama Maarif, lebih kurang 3 kilometer sahaja dari rumah saya. Tetapi saya tidak tertarik kepada agama (pada masa itu). Saya tahu ayah saya tahu akan hal ini jadi ayah pernah ugut `kalau Abang tak belajar rajin-rajin ayoh antar sekolah agama maarif’. Bila kena ugut terus saya dapat no 5 dalam kelas darjah enam. Sebelum tu dapat nombor duapuluh lebih rasanya, 22. Dalam belajar saya tidak pandai mana, suam-suam kuku, tak boleh fokus lama terutama angka-angka.
Sebenarnya sekolah Tengku Mahmud School (TMS) ini ditubuhkan sebelum merdeka lagi. Diberi nama Besut Government English School, (kira sekolah ni the first English medium school in Besut).
Sekolah lama, bangunannya lama. Ada bangunan tak pakai tingkap nako. Ia pakai tingkap macam tingkap rumah kita. Kira kita boleh melompat keluar dari tingkap tu masa cikgu mengajar. Bangunan tandas pula asing dari bangunan sekolah, kita kena berjalan di laluan menuju tandas besar. Bangunan tandas pula bangunan lama yang menakutkan. Ada pintu besar dan ada pintu besar lagi dalam tu. seram kalau pergi seorang diri. Biasanya kami pergi berteman.
Mungkin sebab ianya sekolah menengah pertama di daerah Besut, sukarlah nak masuk ke sekolah ini, kira permintaan banyak tapi penawaran sedikit (kalau dalam kuliah saya dah lukis keluk dah ni,). Maka pemilihan sengit berpanjangan...
Sekarang saya tak tahulah masih sukar atau sudah senang menembusi masuk ke sekolah ini sebab sekarang sekolah dah merata, dan dah ada pula diwujudkan Sekolah Tengku Mahmud II. Letaknya sebelah jea dengan Sekolah Menengah Tengku Mahmud. Tak faham saya.
Beberapa tahun lalu ketika saya ditugaskan menyambut dan memberi penerangan kepada beberapa orang pegawai luar untuk tujuan audit luaran universiti, setelah salah seorang pegawai tahu saya berasal Besut terus dia bertanya "Bersekolah di mana dulu? Dan apabila saya beritahu saya bersekolah di Tengku Tengku Mahmudl terus dia menyambung kata "Saya bersekolah di Sekolah Nasaruddin, Sekolah Tengku Mahmud tu untuk budak pandai..." Katanya sambal merendah diri.
Pada masa tersebut kembang lubang hidung saya, saya harap boss saya (yang berada di sebelah saya ketika itu) tahu walaupun saya kelihatan biasa-biasa dan agak kartun, namun saya pandai. He he he.
Pegawai tersebut orang Besut juga, umur baya saya lebih kurang. Sekolah beliau ini (Sekolah Nasaruddin Shah) terletak betul-betul di belakang sekolah Tengku Mahmud (jika dilihat dari sisi mengadap jalan besar).
Masa sekolah dulu, saya pernah beberapa kali terdengar pelajar lelaki sekolah saya begocoh dengan pelajar lelaki sekolah Nasaruddin. Dan pada masa tersebut saya selalu berharap dalam hati sekolah saya menang (walaupun itu bukan acara sukan antara sekolah-sekolah... Semangat sayang sekolah tetap ada). Gocoh = bertumbuk.
Sehingga awal tahun 80an tersebut, untuk memasuki sekolah ini masih juga sukar dan tapisan akan dibuat (pada masa tu kalau dapat masuk sekolah tu ibarat dapat masuk UM). Pelajar harus mendapat keputusan penilaian darjah 5 yang elok di sekolah rendah mereka. Dan markah darjah 6 dan kedudukan mereka dalam kelas juga diambil kira.
Pelajar terpilih terpaksa harungi banjir untuk jalani ujian di Sekolah Menengah Tengku Mahmud pula pada bulan 12 (sebenarnya pada masa itu pelajar masih bersatus `darjah 6'!). Dan apabila penggal persekolahan bermula tahun depan pelajar sudah tahu mereka ditempatkan di kelas mana. Sebab tu tarikh pembayaran resit adalah 26.12.1982. Supaya naik tingkatan satu pada tahun 1983 cikgu dok pening pala, urus itu ini.
Saya dapat masuk 1P2! Dunia baru saya di TMS bermula di 1P2 pada tahun 1983… Sekolah menengah berbeza dengan sekolah rendah. Cikgunya lain, pelajarnya lain. Lebih banyak suka….dan dukanya…

No comments:

Kadang-kadang

Kadang-kadang apabila realiti tidak menjadi, muncullah fantasi...

Home