Salam...

"Personal musing inspired by past and ongoing experiences of my life…depicting how I feel and what comes hereafter. However it may also revolves around my personal whishes, hopes and beliefs which I often in doubt and wondering... what is the meaning of life.."

Total Pageviews

Followers

Wednesday, June 29, 2022

Hanya 20% rakyat Malaysia berjaya dan bahagia?

 




Apabila saya mencapai umur 50an barulah saya mula bertanya berjayakah saya dalam hidup? Pernah tak bertanya pada diri "Adakah aku ini termasuk dalam golongan yang berjaya atau gagal dalam hidup?

Wah, sungguh keliru untuk menjawapnya kerana definasi kejayaan itu adalah berbeza. Dan jelas sekali banyak wang juga bukan merupakan syarat utama. Ini boleh kita lihat sendiri di media massa atau orang di sekeliling kita yang banyak duit dan harta tetapi hidup seolah huru hara. Boleh lihat ahli politik, artis atau ahli perniagaan...misalnya.

Pernah di dalam satu group wasap, saya dicop sebagai hidup tidak sempurna kerana tidak ada isteri dan anak-anak. Saya tidak terkejut apabila kawan saya itu menulis sedemukian rupa sebab 15 tahun dulu pun saya sudah tahu dia bodoh. Cuma saya terkilan apakah faedahnya menulis di wasap group sedemikian rupa? 

Tetapi itu antara buktinya kawan saya yang baik itu (tetapi bodoh) mewakili manusia yang berfikiran demikian. Pada pandangannya hidup saya tidak sempurna. Saya rasa memanglah hidup saya tidak sempurna tetapi masih ada ruang untuk saya bahagia dan berjaya, dan tidak perlu ditulis dalam wasap group. He he he

Ramai orang akan kaitkan kejayaan hidup dengan wang dan harta. Sebab dua perkara tersebut adalah eleman yang boleh memuaskan kehendak hati dan keperluan hidup. Namun seperti yang saya beritahu sebelumnya, ia bukanlah pula satu perkara yang mesti

Jika kita berpandangan demikian (hanya yang berpendapatan tinggi akan berjaya dan bahagia) maka ya golongan T20lah yang hanya akan bahagia... Hanya 20% rakyat malaysia berjaya dan bahagia. Tentulah ianya sangat mengarut!

No comments:

Kadang-kadang

Kadang-kadang apabila realiti tidak menjadi, muncullah fantasi...

Home