Salam...

"Personal musing inspired by past and ongoing experiences of my life…depicting how I feel and what comes hereafter. However it may also revolves around my personal whishes, hopes and beliefs which I often in doubt and wondering... what is the meaning of life.."

Total Pageviews

Followers

Tuesday, October 13, 2020

Kereta saya tidak dapat dihidupkan...

 

“Banyak bezanya antara kita dengan binatang. Kita harus selalu berhati-hati dan ikuti aturan hidup. Mesti ada jadual. Salah satunya sebagai manusia kita mesti berdisiplin dan berhati-hati."

 

Kuliah hari ini dimulakan dengan penuh falsafah. Tentang kehidupan. Tidak mahulah masuk kuliah hanya untuk habiskan silibus sahaja. Banyak unsur lain yang harus diterapkan. Biar mereka jadi orang yang berguna. Saya masih lagi bersikap begitu, mungkin saya bekas seorang guru, atau mungkin saya begitu.

Biasanya pada 10 minit minit terawal saya berleter dalam bentuk memberi ingatan dan panduan. Dalam pelajaran dan dalam hidup. Terfikir juga, mungkin ini satu kesalahan dalam profesion saya kerana saya sepatutnya mengajar sahaja. Namun dalam hati kecil saya, roh untuk mendidik sangat menebal, saya tetap merasakan saya betul, apalah gunanya imu yang tingi jika seseorang manusia tidak berhemah. Kalau setakat berilmu, hantu syaitan pun ada ilmunya. Ilmu yang mungkin lebih tinggi.

“Banyak bezanya antara kita dengan binatang. Kita harus selalu berhati-hati dan ikuti aturan hidup. Mesti ada jadual. Salah satunya sebagai manusia kita mesti berdisiplin dan berhati-hati. "Di tengah-tengan dewan kuliah saya kelihatan serius, sambil mengerakkan cermin mata saya berkali-kali. Konon gaya intelek…ada saya tonton saya tengok dalam DVD.

“Berdisiplin itu contohnya datang tepat waktunya. Di mana-mana majlis dan keramaian, juga dalam menghadiri kuliah dan submit projek paper tepat waktunya.” Sempat pula saya perli pelajar yang datang lewat. He he he.

Puas berdiri di tengah-tengah hadapan dewan kuliah. Sesekali saya berjalan ke tengah dewan. Saya mahu suasana tegang menjadi tenang. Biar mudah proses pengajarannya. Beberapa orang pelajar Nampak kekok apabila saya menghampiri mereka. Ya lah, biasanya saya hanya duduk di hadapan sahaja.

Dalam pada itu saya berasa lapar. Saya rasa lapar pula. Hari ini hari jumaat saya mesti makan dahulu sebelum masuk kuliah, kalua tidak saya terpaksa makan selepas jumaat. Kuliah tamat bebetul2 pukul satu, jadi saya harus ke masjid, selepas itulah baru ke kedai makan.

Tadi pagi saya asyik membuat kerja-kerja pengajaran terutama tutorial, termasuk melihat jawapan pelajar. Sehingga saya terlepas waktu makan.

“Kita harus pandai, berdisiplin dan berfikiran positif. Kalau kita tidak pandai bagaimana hidupnya kita ini dapat member manfaat kepada orang lain? Jika kita tidak  pandai, hendak tolong diri kita sendiri pun tidak mampu kan?

“Dan kalau pandai tetapi tidak menolong orang atau bawa kebaikan kepada orang tentu ianya juga tidak berguna. Orang seperti ini bodoh sebenarnya sebab ciri-ciri orang yang pandai ialah membebaskan orang ramai daripada kesusahan atau kebodohan dengan menyenangkan hidup mereka, menolong menyelesaikan masalah masyarakat."

Saya terus sambung kuliah percuma saya. Dan selepasnya saya mulakan kuliah berbayar saya;

Hari ini topik perbincangan kita ialah inflasi...dah baca yang saya suruh?

Selesai kuliah saya bergegas ke masjid.

Selesai menunaikan sembahyang jumaat, saya bergegas ke kedai makan. Namun perjalanan kereta saya tersekat kerana kereta yang parking dibelakang saya menghalang saya keluar.

“Kereta jea besar tapi otak kecil. Menyusahkan orang jea!” Marah hati saya. Namun cepat-cepat saya insaf bila mengingatkan saya masih lagi diperkarangan masjid. Nipisnya iaman aku…bisik hati saya.

Saya pun tunggulah sambal melembutkan hati saya. Sudah tahu menghalang kereta orang, cepat-cepatlah keluar dari masjid. Tak perlulah berdoa panjang dan mayang hajat kalua hidup menyusahkan orang. Sekali lagi hati saya mendidih.

Lama kemudian barulah saya dapat keluar dari perkarangan  masjid kena berhati-hati, kereta banyak dan dipakair sesuka hati. Sebab kawasan pakir tidak mencukupi. Pengguna parking sahaja tepi-tepi bahu jalan. Mahu marahkan mereka pun tidak guna.

Saya singgah makan di kedaii makan kak Chah. Saya ambil nasi dan lauk. Lauk ayam dan gulai nenas. Saya makan seorang diri. Tidak berapa lama kemudian ramai pelajar-pelajar dayang. Saya lihat pelajar-pelajar sudah mulai keruni meja kedai. Pelajar sekolah MRSM ini tak makan di kantin kah?

Saya perhatikan mereka, teringat pula waktu di bangku sekolah. Saya dan kawan-kawan makan ramai-ramai. Walaupun saya tidak bercakap banyak dan diam sahaja, saya tetap ada kawan. Saya bukannya tidak mahu berkawan, Cuma saya jenis pemalu.

Kedai ini terletak di tepi masjid, dan juga padang bola. Kedai makan ini tidak besar bangunannya. Ia adalah gerai sederhana yang dibina oleh pihak majlis daerah. Ada lapan buah kedai semuanya. Semuanya jual makanan. Cuma ada dua buah kedai sekejap buka sekejap tutup. Mungkin bila orang kaya berjual begitulah lagaknya. Itu pendapat kawan sayalah. Ada juga logiknya.

 Biasanya selepas jumaat saya bersama Nizam dan Adnan akan makan di sini. Namun hari ini saya makan seorang diri sahaja sebab kedua sahabat saya itu cuti setengah hari.

Selepas membayar makanan saya terus ke kereta. Saya rasa pelik walaupun saya sudah menekan minyak, kereta saya tidak boleh bergerak ke belakang. Apa masalahnya pula? Saya lihat break sudah diangkat dan gear sudah di `R' yang bermakna saya boleh pandu ke belakang. Saya tekan semula minyak  tetapi masih tidak dapat berjalan. Haaa sudah!

Seingat saya dari pagi tadi kereta saya elok. Semalam pun elok sahaja. Sehinggalah tengahari saya ke masjid tiada kerosakan atau berlaku sebarang perkara yang aneh. Semuanya baik-baik belaka.

Seingat saya dari masjid saya terus ke kedai makan. Tidak ada satu tanda pun yang menunjukan kereta saya bermasalah. Semuanya elok sahaja, tidak meragam. Bateri juga tidak ada masalah rasanya. Kalau nak guna jumper pun payah sebab Adnan dan Ja bercuti.

Saya keluar dari kereta, berdiri tepi kereta. Malu pulak ke pelajar MRSM tersebut. Dan ada pelajar menghampiri, kereta rosak  ke pak cik.

Saya berfikir ini mungkin balasan tuhan atas perbuatan jahat saya. Maka saya ingati apa kesalahan yang saya buat minggu ini. Namun saya rasa biasa sahaja, tiadalah kesalahan atau dosa besar yang saya lakukan. Dalam skala kecil itu biasalah saya bukannya malaikat.

Atau saya tidak melayan emak saya dengan baik? Saya ingati setiap perbualan dan wasap saya kepada emak. Sekali lagi saya rasa ia biasa-biasa sahaja.

Saya mengelilingi kereta saya, saya lihat tayar tidak bocor atau ada apa-apa yang rosak. Saya berdiri sambil cekek pinggang memerhati. Kalau tayar bocor pun tak kanlah kereta tak dapat dihidupkan. Taka da kaitan…

Hendak sahaja saya menalipon Adnan atau Nizam tetapi saya rasa segan. Saya bimbang kereta itu tidak salah apa-apa, sayalah yang salah. Banyangkan jika mereka ada, mereka datang dan ternyata saya yang salah.

Tiba-tiba saya meraba poket seluar saya, ada kunci kereta! Baharu saya ingat rupanya  tadi saya lupa hidupkan kereta!. Macam mana kereta mahu bergerak jika kita tidak hidupkannya?

Ya Allah kenapa jadi begini?

Saya tiba-tiba teringat pagi tadi saya beria-ia mengajar pelajar supaya berdisiplin! He he he.

Perlahan-lahan saya meninggalkan kedai makan tersebut. Saya tersenyum.

 

 

 

 

 

 

No comments:

Kadang-kadang

Kadang-kadang apabila realiti tidak menjadi, muncullah fantasi...

Home