Salam...

"Personal musing inspired by past and ongoing experiences of my life…depicting how I feel and what comes hereafter. However it may also revolves around my personal whishes, hopes and beliefs which I often in doubt and wondering... what is the meaning of life.."

Total Pageviews

Followers

Tuesday, September 6, 2022

Menanam Brazillian Ironwood (2010)

 

Dari fail saya

Pertama kali saya lihat pokok Brazillion Ironwood (atau Leopard Tree) adalah di rumah kakak. Ianya sangat memikat hati. Cantik corak batang, dan dahannya. Macam Rimau Bintang di Afrika. Namun pokok ini tiada kaitan dengan Afrika, ia asal dari Brazil.

Google


Daunnya pula halus. Tak payahlah nak gerak kumpul buang. malah apabila jatuh dalam sehari dua dah tak nampak daun yang gugur tersebut. Saya ambil keputusan untuk menanamnya di rumah baru saya. Masa tu baru beli rumah. 

Pokok ini sangat sesuai untuk buat langskap moden. Namun beberapa tahun kemudiannya saya selang selikan dengan pokok gelam tikus...saya beralih kepada konsep morden kampong. Kononnya. He  he he.



Dari fail saya

Saya membeli pokok-pokok ini di nurseri Kuantan. Saya sudah pergi melawat banyak nurseri untuk membanding harga. Tetapi rata-rata harganya dalam lingkungan RM250 lebih kurang. Mahal bagi saya. Namun oleh kerana terlalu minat, saya pejamkan mata dan hulur duit kepada pemilik nurseri tersebut. Dalam kejam mata tersebut saya bayangkan sepuluh tahun lagi saya akan miliki taman yang cantik macam dalam majalah. Sangat cantik dan berbaloi.

Hendak kelihatan cantik, makan masa dan usaha.


Dari file saya

Nurseri tersebut turut menyediakan perkhidmatan menanamnya. Tidak laratlah saya nak cakul bagai. Mereka ada alat mengorek dan pulas-pulas tanah. Entah apa nama. Tidak berkelip mata saya melihat mereka menanamya. Semasa mereka menanamnya, saya berdoa agar duit saya tidak hangus begitu sahaja.

Duit itu sebenarnya duit yang mahu saya peruntukan untuk beli kain langsir yang baldu... yang macam langsir berlapis di bilik hotel. Benarlah dalam kehidupan ini kita ada kos melepas (marginal cost). Bila kita pilih ini kita tidak dapat itu, kita pilih itu kita tak dapat ini. Jadi langsir rumah saya, saya beli yang murah sahaja. Tetapi baldu juga.

Gambar fail

Laman saya sedikit luas. Dua kali lebih luas dari saiz rumah saya, jadi bolehlah saya tanam pokok yang besar-besar. Biar nanti bila besar nampak redup mata memandang dan nampak damai.

Mencari damai...

Gambar fail

Selepas ditanam pokok ini langsung tak nampak unik atau cantik. Saya kena sabar. Nampak macam galah-galah terpacak. Saya kena sabar sebab ia bukannya jenis pokok tanam hari ni, esok terus cantik. Hanya Harry Portter and the gang jea boleh buat gitu.

Saya kena sabar, sabar dan sabar...

No comments:

Kadang-kadang

Kadang-kadang apabila realiti tidak menjadi, muncullah fantasi...

Home